mandag 18. mai 2009

Felefeber på nasjonaldagen

Nei, det handler ikke om Alexander Rybak, men om The Simpsons, som 17. mai utilfeldigvis gikk på lufta med episoden "Coming to Homerica", hvor plottet dreier seg om en norsk immigrasjonsbølge i Springfield. Det er sneket inn masse norske referanser: Blant annet serveres det akevitt på Moe's Tavern, som for øvrig bare aksepterer "King Haralds" som betaling. Det er dessuten en del musikk her og der som liksom skal høres norsk ut, men om du spør meg høres det stort sett mer tysk ut. Noe som i og for seg ikke er så unaturlig siden veldig mye av det vi ofte tenker på som norsk folkemusikk og -kultur er tysk. Men nok om dét.

Rulletekstmusikken fanget derimot oppmerksomheten min i positiv forstand – jeg kjente den nemlig umiddelbart igjen som Øystein Sundes "Gammalosten". Her kan du høre musikken fra rulleteksten:







Og her er "Gammalosten":



Dermed slo det meg at melodien antakelig har dypere røtter i folkemusikken enn at den bare har tydelige folkemusikalske trekk, med asymmetrisk oppbygging og det hele. Og det har den – etter hva jeg har funnet ut er det snakk om "Hoppar'n", en rull skrevet ned etter Ola Mosafinn. Hvem som har produsert "The Simpsons"-versjonen vet jeg ikke. OPPDATERING: Versjonen som er brukt framføres av Chateau Neuf Spelemannslag og finnes på plata "Tjuvgods" (Spotify-link).

Du kan høre hele originalslåtten her, eventuelt laste den ned for fire King Haralds. :-)

Og ja, Silje, jeg vet jeg heller burde lese til eksamen nå.

3 kommentarer:

Jørn Inge Frostad sa...

Som en vis mann en gang sa det: Artig! Har vært borti at "Gammalosten" egentlig er en gammal låt tidligere, men her får både jeg og alle andre det oppklart én gang for alle så det synger etter! Ekstra aktuelt i disse Gitarkamerat-tider også, forsåvidt.

Anbefaler for øvrig alle å sjekke ut konserten klippet er hentet fra, det er et mesterstykke innen nyere norsk akustisk musikk. Spesielt er den vanvittige versjonen av "Ti tusen tommeltotta" sterkt rekommendere. Alt ligger på YouTube.

Multe Music sa...

The tune (as you later noted) is by Chateu Neuf Spelemannslag. In the USA, it is available on their CD retitled "Stolen Goods" (Tjuvgods) and on "The Sweet Sunny North", a compilation CD headed by Henry Kaiser and David Linley.

Alletiders! sa...

Takk skarr'u hopp og sprettemeg ha! ;)

Har leita etter den versjonen siden jeg så episoden.