torsdag 20. november 2008

Belg i solnedgang

Stian Carstensen er en mann og en musiker jeg beundrer på mange måter. Han er blant de profesjonelle musikerne jeg har overvært flest konserter med – åtte som jeg kan komme på, og i forskjellig setting hver gang – man går ikke lei med det første.

Jeg så ham seinest sammen med Farmers Market (hvis du ennå ikke har fått opp gluggene for dette fantastiske orkestret har du en jobb å gjøre :-) ) og TrondheimSolistene [sic!] på Dokkhuset i Trondheim, hvor han blant annet, som han pleier å gjøre, framførte sin «Salme til trekkspillets fremme, særlig i de urbane strøk av Norge». Jeg har ikke funnet denne publikumsvinnende perlen noe annet sted på nettet, så jeg tar meg den frihet å bringe den her – i sin helhet – i form av et utdrag fra et nettradioopptak jeg gjorde av «Ukas P2-artist» 1. august 2005.

Forhåpentlig har Stian meg tilgitt. Opptaket har vært tilgjengelig på NRK Nettradio i lang tid (og er det muligens ennå), og den er for fin til å ikke ligge tilgjengelig for almuen. Til glede for gamle og unge lesere har jeg transkribert og lagt ved teksten, samt komponistens muntlige introduksjon fra samme radioprogram – kanskje i overkant ordrett gjengitt, men pytt:

«... Jo, jeg fikk et brev som det sto NTL på, og som alle nordmenn vet så betyr det Norske Trekkspilleres Landsforbund ... Og da jeg åpna brevet etterpå så jeg det at det sto som følger: Vi i NTL er bekymret over trekkspillets fremtid i Norge fordi ... asså, trekkspillinteressen, den er litt på hell, da. Noe som kanskje har med det å gjøre at det er blitt så mange danseband som spiller svensktopp i stedet for pols og sånne ting. Så de ville gjerne ha meg med i en komité til trekkspillets fremme, særlig i de urbane strøk av Norge.

Så tenkte jeg det at det høres jo veldig gøy ut, det, men jeg tror jeg ikke har tid til å sitte i den komitéen, så tenkte jeg ... kanskje jeg skal skrive en sang, altså la kunsten tale, og lage en liten propagandasang for trekkspillets fremme nettopp i de urbane strøk av Norge. Så da lagde jeg en liten sang, da. Jeg tenkte det at for å nå ut til flest mulig i fedrelandet, og siden vi nå er styrt av en ytterliggående religiøs sekt for tiden (Kjell Magne Bondeviks andre regjering, red. anm.), så tenkte jeg at jeg må jo lage en salme, og da lagde jeg: ...»

Salme til trekkspillets fremme, særlig i de urbane strøk av Norge
Tekst og melodi: Stian Carstensen

Lytt:





Det fins mange instrumenter en kan velge i:
harpe, siter, bratsj, basun, fagott og batteri
Mitt valg ble trekkspill, populært fra Finnskogen til Sogn
Forhatt av Grieg og Bromann
Elsket av det norske folk i campingvogn

Ja da, jeg har valgt instrumentenes sorte får
Veier tretten kilo, hviler lett på mine lår
Min fordel er at jeg kan ta det med meg hvor jeg går
Ikke fasjonabelt, men dog transportabelt
I provinsen er det trekkspillet som rår

Ref.: Titano, vi priser deg
Ha takk for at du viser veg
Ditt korstog er av høyeste rang
Så vi kan nyte belg i solnedgang

Instrumentets korpus blir av belgen delt i to
Bass, diskant, registre, reimer ... er det mer, mon tro?
Tohundreogfjorten knapper er det her med stort og smått
De til høyre minner litt om Non Stop
mens de andre ligner mest på Knott

La meg demonstrere trekkspillets repertoar
Det fins ingen grenser: jenka, jazz og janitsjar
Vals og tango, jitterbug, barokk og symfoni
Et vell av muligheter, glem horn og trompeter
Trekkspillet er kommet for å bli

Ref.

Det fins soss og snobber i ethvert musikalsk sjikt
som ser det som en oppgave og hellig plikt
å håne belgens laug fordi de ikke kan fordra
at trekkspill faktisk appellerer mest til folk på grasrota

Nordmenn flest bør feire dette flotte fenomen
Funnet opp i Tyskland cirka 1881
Et pustende organ med flere tusen deler i
Ja, solid og mekanisk, praktisk og akustisk
Klangrikt, vakkert, ren og skjær magi

Ref.: Titano, vi priser deg
Ha takk for at du viser veg
Ditt korstog er av høyeste rang
Så vi kan nyte belg i solnedgang
Gang på gang
Så vi kan nyte belg i solnedgang
Gang på gang
Så vi kan velge helg med belg i solnedgang

Ingen kommentarer: